en wat Cowize hierin betekent ...

Over ondernemerschap bestaan veel verschillende onderzoeken, waardoor een duidelijke rode draad loopt. Iedere  organisatie dealt op constante basis met  zijn eigen specifieke uitdagingen. Die zijn o.a. afhankelijk van de grootte en de maturiteit van het bedrijf in kwestie. Zakelijke groei is een ongoing process. Immers, als succesvol bedrijf stop je nooit met groeien. Immers: life is like riding a bicycle. To keep your balance, you must keep going.”

Het geheim van duurzame groei ligt vooral bij HOE de bedrijfsleiding met deze uitdagingen aan de slag gaat.

Onze ervaring leert helaas dat vele bedrijven nog te weinig stilstaan bij het fenomeen van de verschillende groeifases én de impact ervan lange termijn. Zo bijvoorbeeld  kan een bedrijf economisch gezien goed gepositioneerd zijn, een hoge retentiefactor hebben en succesvolle jaarrekeningen voorleggen… en toch blijkt dat dit ‘gezonde’ bedrijf beetje bij beetje en onbewust zijn concurrentiepositie verzwakt. WHY is that!?!

Omdat er nog teveel ondernomen wordt vanuit gut feeling, vanuit gezond verstand. Het is tenslotte altijd goed gegaan…  Voor een lange termijn impact van elk uniek groeiproces kan je vandaag niet meer zonder rekening te houden met het human capital van een organisatie. Nog te weinig stellen we ons bewust de vraag welke impact een groeiproces heeft op de medewerkers.

Tijdens een groeicyclus wordt het steeds meer noodzaak om, naast de focus op operations en finance, ook HR mee te nemen als primair proces. Enkel dan wordt menselijk kapitaal een asset: de hefboom voor jouw primaire processen. Want succesvol ondernemen hangt meer en meer af van mensen, het Human Capital.

Daarom is het absoluut aangewezen om beroep te kunnen doen op de juiste expertise.  Iemand die de eigen expertise kan inzetten om de groei van jouw onderneming te ondersteunen en te begeleiden. Iemand met kennis van bedrijfsprocessen én in een professionele begeleiding van mensen.

Als ondernemer wil je dat je organisatie groeit, toch? Je stelt jezelf concrete doelen en koppelt daar acties aan. Maar hoe zorg je ervoor dat je zonder kleerscheuren door dat groeiproces geraakt?

Wij geven je alvast twee basisrichtlijnen:

  • breng de specifieke kenmerken en status van je huidige organisatie in kaart (AS IS)
  • check of deze AS IS situatie nog voldoet aan je toekomstvisie en pas je strategie pro actief en op maat aan zodat je, afhankelijk van de groeifase waarin je bedrijf zich bevindt, je doelstellingen kan bijstellen (WILL BE).

 

Want wat als je geen rekening houdt met all of the above?

Dan ontstaat er een niet te onderschatten ripple effect (rimpeleffect), waarvan  de werkelijke schade pas jaren later zichtbaar wordt!  Plots merk je dat je bedrijf leeg loopt (waar zijn al die goede medewerkers naartoe? Juist, bij de concurrentie!). Je begrijpt niet meteen hoe dat komt,  je loopt tegen allerlei structurele problemen aan, er vormt zich een cultuur van gelatenheid, …

 

Ondernemingen die met structurele problemen te maken krijgen, bevinden zich in een complexe positie.

Een typische case is die van het vooruitstrevende bedrijf dat fier uitpakt met een ‘we care’-beleid. Deze onderneming draagt dus al bewust zorg voor haar mensen, biedt hen ook ontwikkelingsmogelijkheden. Zo’n positieve HR-approach laat zich al snel voelen in de jaarcijfers, het bedrijf groeit en groeit… En dan komt het momentum waarop het management niet anders kan dan formaliseren om het overzicht te kunnen bewaren. Voor de medewerkers komen er steeds meer regels en procedures. Zo creëer je het risico dat je bvb door gebrek aan de juiste communicatie of begeleiding en ondersteuning in deze veranderde omstandigheden, jouw trouwe medewerkers onbewust in weerstand duwt. Weerstand komt meestal te voet en verdwijnt met het vliegtuig… (al bij stilgestaan?!). Daardoor verdwijnen ook goede mensen waarin je jaren hebt geïnvesteerd en die je liever had behouden …

Een dualiteit waar tal van groei-ondernemers vandaag mee kampen: enerzijds wil je alle talenten in je bedrijf houden en  anderzijds dringt die nood aan formalisering zich op. Deze balans zoeken blijkt een delicate denkoefening! Immers: het bedrijf blijft groeien! Goed nieuws: een wijde blik, verruimt het denken!

 

Let’s reflect:

  • Ken jij alle aspecten van de AS IS positie van je onderneming?
  • Welke bedrijfscultuur wil jij creëren en vooral: waarom? Wat wil je uitzetten naar de buitenwereld?
  • Ken jij de bedrijfswaarden en -normen van je organisatie?
  • Wat is het toekomstbeeld voor je bedrijf? Waar wil je naartoe (groeien)? En met wie?
  • Heb jij vandaag de talenten in je team geïdentificeerd die jou bij die groei kunnen ondersteunen?
  • Is je strategie duidelijk?
  • Heb je nood aan externe expertise? Is het voor jouw bedrijf bvb interessant om te of te outsourcen?
  • Heb je nu al een concrete HR-missie? En is die zo opgemaakt dat die flexibel kan meegroeien met de verschillende groeifases?

 

In een gezonde kmo gonst het van de bedrijvigheid. Bedrijfsleiders hebben hun handen vol aan de huidige marktuitdagingen, het zakelijke verhaal. Daardoor blijft er (te) weinig tijd over voor de ondersteuning en opvolging van het menselijk kapitaal. Voor Cowize is human capital de speerpunt! Wij maakten er onze business van en verenigen onze expertise en ons ondernemerschap als oplossing voor jouw zorgen. Wil ook jij terug high performaning teams? Cowize als copiloot zorgt voor een duurzaam dynamisch en vooral professioneel duwtje in de rug waardoor mensen niet naast maar mét en voor elkaar werken! Zet samen met ons human capital in als hefboom voor succesvol ondernemen!

LAATSTE NIEUWS

 

 

 

 

 

 

 

vorige bericht
volgende bericht